Innhold
- Helix V Eight DSP-forsterker
- Helix M One forsterker
- Helix K 8W basshøyttaler
- Helix S-serie høyttalere
Oppgradering
- Forsterker - Ny DSP-forsterker til høyttalere + ny bassforsterker til basshøyttaler
- Høyttalere - Oppgradert til Helix S-serie høyttalere
- Basshøyttaler - Oppgradert til Helix K 8W
- Strømtilførsel - Strøm fra bilens 12V batteri kreves
- Signalkabler - Custom kabelsett produsert for anledning
- Demping - Demping av dører, varegulv og original basskasse.
OBS! Dette er en custom-jobb utført av Bass Brothers. Hele eller deler av monteringen KAN VÆRE utført ved hjelp av spesielt tilpasset utstyr som ikke er masseprodusert og dermed ikke kan selges som en ferdig pakkeløsning.
Rykende fersk Toyota LC 150, direkte fra havna i Drammen og til bilstereoens Mekka i Fosnavåg, før den skulle videre til klargjøring og utlevering til en heldig eier. Her fikk vi relativt frie tøyler til å lage en løsning som kunne tilfredsstille kundens krav. En fantastisk følelse å få jobbe med helt ny bil og samtidig velge blant ordentlig kvalitetsprodukter fra sortimentet. Her er fokuset helt klart på lydkvalitet, men likevel med en viss touch av vår egen lydsignatur som du gjerne må definere som "morsom" og "engasjerende" lyd. Det skal alltid være gøy å lytte til god musikk!
Vi starter med å oppgradere bilens høyttalere. Helix 6,5" midbasser i dørene. Helix 3" mellomtone på dashbord. Helix 1" diskant i A-stolpen. Dørene blir lydisolert med både butyl og skum. Dette for å skape et roligere kammer for høyttaleren å jobbe i. Som en bonus vil man naturligvis også skape en stillere kupe når mindre veistøy utenfra trenger inn.
Helix V Eight tar ansvar som både hjerte og hjerne i det nye oppsettet. Denne vil drive de ettermonterte høyttalerne. Hver høyttaler dedikert til egne kanaler for individuell DSP-justering. Dette ble en god påminnelse om hvorfor man til tider bør vurdere litt mer påkostet og kraftigere utstyr. Kjære fedreland for en vanvittig kontroll Helix V Eight har på hver høyttaler. Her skapes det et STORT lydbilde hvor spesielt vokalen kommer veldig bra opp, ut og frem. En verdig driver av bilens nye høyttalere.
Helix V Eight sørger også for DSP-justering av bass-signal til den dedikerte bassforsterkeren Helix M One. Dermed får vi alle DSP-justering på en og samme plattform.
Bilens originale basskasse blir i dette tilfellet beholdt omtrent som den er, med unntak av små modifiseringer for innfelling av Helix K 8W og etterisolering av basskassen. Til å drive den nye basshøyttaleren optimalt brukes Helix M One som både har kreftene og lydkvaliteten som trengs for å optimalisere den nye bassløsningen.
For å skape et best mulig lyttemiljø blir også varegulvet bak i bilen grundig dempet med butyl. Dette for å forhindre resonans som måtte oppstå.
Totalt sett en alvorlig bra lydoppgradering! Ideelt for den som setter pris på ordentlig lydkvalitet. Likevel rikelig med krefter til å spille fornuftig høyt på volum når godsangen kommer på radio. Her er det også nok bass til å engasjere rockefoten i større grad enn det man får med bilens originalstereo.
God bil har herved fått god lyd!
Produkter benyttet til denne monteringen.
Helix midbass ferdig montert og dør er under demping med Option butyl-demping.
Helix mellomtoner montert i originalposisjon. Skjult naturligvis.
Helix diskant montert skjult i originalposisjon. Her før montering i bil igjen.
Helix basshøyttaler ferdig montert i original basskasse og isolert med Option butyl.
Basshøyttaler ferdig montert i original basskasse, godt innepakket i Option biplast skumdemping som siste steg.
Helix V Eight ferdig montert under passasjerstolen. Naturligvis ryddig montert med kabler skjult under gulvteppet.
Helix M One montert under førerstolen. Også her blir kablene godt skjult under teppet.
Demping av gulv med Option butyl.
Demping skjult av originalt gulvteppe.
Detaljene er viktig på slike jobber. Kvalitet, holdbarhet og litt reklame med på kjøpet.