Velg riktig type lydoppgradering

VIDEO I ARTIKKEL
Hvordan oppgraderer man bilens originale lydsystem på best mulig måte?

I en jungel av bilstereoprodukter kan det ofte være vanskelig å plukke ut den type oppgradering som faktisk gir deg best effekt. Både bilene og bilstereoproduktene utvikler seg stadig. Der man fra gammelt av var mest opptatt av å bytte høyttalere som første steg har man i senere tid fått erfare at originale høyttalere ofte har et uforløst potensiale som kan vekkes til live med en ny spillerenhet eller ny forsterkerenhet.

Flytskjema nedenfor beskriver i korte trekk hvordan vi normalt anbefaler å gå frem ved oppgradering av stereo.

  • Steg 1 - Få på plass hjernen og hjertet i ditt nye stereo, enten i form av ny spiller eller ny forsterker.
  • Steg 2 - Fornøyd med mengde bass? Om ikke oppgraderer du dette først. Ved tilførsel av egen dedikert bass kan man bruke lydjusteringer i forsterker eller spiller til å lette høyttalernes arbeid i bassområdet og få det til å låte enda bedre.
  • Steg 3 - Fortsatt litt å utsette på lydkvaliteten og responsen i øvrige høyttalere? Oppgrader til nye og bedre høyttalere. Start med fronthøyttalere og ta eventuelle bakhøyttalere som et steg for seg selv.

Selvsagt finnes det unntak. Man kan ha en bil med originalt oppgradert stereo hvor alt låter meget pent og ryddig, men med litt for lite bass. Da hopper man rett på ettermontering av basspakke. I andre tilfeller kan man møte hindringer i form av at bilens eksisterende stereosystem ikke lar seg oppgradere enkelt med verken ny spiller eller ny forsterker. Da er det også aktuelt å hoppe rett på ettermontering av basspakke eller bytte av høyttalere for det lille ekstra.

OBS! For biler som allerede er utstyrt med fabrikkoppgradert stereo, så kan dette i enkelte tilfeller by på ekstra kostnader eller ekstra utfordringer ved ytterligere oppgradering. En bil med helt standard stereo er ofte både enklere og rimeligere å oppgradere, selv til et nivå som forbigår fabrikkoppgradert stereo-alternativer.

flytskjema_oppgradering.jpg

Spilleroppgradering

Original spiller, eller radio om du vil, utgjør en større flaskehals enn det mange tror. I biler uten fabrikkoppgradert stereo er det normalt spilleren som driver alle bilens høyttalere med sin svært begrensede innebygde forsterker. De færreste har noen gode lydjusteringer. Og der mange tror at den nasale og innpåslitne diskanten og øvre mellomtonen er et resultat av bilens høyttalere, så henger dette veldig ofte sammen med ut-signalet fra bilens spiller i langt større grad enn selve høyttaleren.

Med mindre du har en bil hvor original spiller ikke kan byttes ut på noen enkel måte eller at du har såpass ny bil at spilleren har funksjoner du så gjerne kan bevare videre, så anbefaler vi alltid å starte med å bytte spiller i bilen din. Ny ettermarkedsspiller kan bidra med kraftigere innebygd forsterker, bedre tilkoblingsmuligheter, bedre lydjusteringer og bedre ut-signal. Totalt sett skaper dette en hjerne og et hjerte i lydbildet som er veldig viktig for sluttresultatet sin del.

OBS! I mange biler av nyere dato tilbys det ofte enkel oppgradering av bilens skjerm / display / infotainment. Dette vil ikke være det samme som å ettermontere en Pioneer, Sony, Kenwood, JVC e.l. Bytte av bilens infotainment-skjerm kan ofte by på moderne funksjoner for tilkobling av mobil osv. Dessverre er det langt i fra alle slike løsninger som oppgraderer lydbildet til det bedre. Men ingen regel uten unntak. Her finnes det garantert produkter på markedet som likevel kan gi deg det beste av begge verdener.

Forsterkeroppgradering

For deg som har såpass ny bil at du ikke kan eller ikke bør bytte ut bilens originale spiller så finnes det ofte gode muligheter for å oppgradere bilens originalstereo ved hjelp av en ny forsterker, gjerne med integrert DSP. Dette behøver ikke nødvendigvis by på særlig større kostnader enn et spillerbytte. Resultatmessig kan det ofte bli minst like bra og ofte enda bedre enn et spillerbytte, litt avhengig av hvor bra ut-signal man får fra bilens originale spiller og ikke minst hvor god DSP-justering man har foretatt.

Ved hjelp av et plug&play-kabelsett tilpasset bilens originale spiller eller forsterkerenhet (for de som måtte ha dette) finnes det enkle forsterkeroppgradering til en enorm mengde biler. Ved hjelp av eksempelvis Match DSP-forsterkere hvor vi konfigurerer forsterkerens innebygde DSP på forhånd vil man enkelt kunne få et lydresultat og et lydbilde som er spesielt utformet for din eksakte bilmodell og musikksmak.

Det er ikke uvanlig å beholde alle bilens originale høyttalere og i noen tilfeller også originale basshøyttalere ved oppgradering med forsterker. Her stopper man aldri å bli overrasket over det faktiske potensialet som kan ligge selv i originale høyttalere som man tidligere hadde fullstendig avskrevet på forhånd.

Bassoppgradering

Kanskje har du utført en spilleroppgradering eller forsterkeroppgradering allerede? Eller kanskje er du generelt fornøyd med lyden i din bil og kun er ute etter mer bass? For noen kan bassoppgradering være det første steget i oppgraderingen og for andre er det aller siste steg. Grunnen til at vi ofte sette bassoppgradering som en anbefaling før oppgradering av høyttalere er som følger.

Ved ettermontering av ekstra bass, så vil den nye bassløsningen ta seg av det dypeste frekvensområdet. Da er det ikke lenger behov for resterende høyttalere å spille like dypt i frekvens. Ved hjelp av delefilter i ny spiller eller forsterker kan man dermed ta bort den dype bassen fra bilens resterende høyttalere. Dette vil gi høyttalerne en langt enklere arbeidsoppgave og man kan ofte få en hørbar forskjell i både rytmikk og lydvolum etter å ha foretatt en slik lydjustering. Med andre ord vil du ofte ved ettermontering av bass også kunne øke prestasjonen i resterende høyttalere i samme slengen.

Bassoppgradering er i våre øyner minst like viktig som noe annen lydoppgradering. Vi har erfart at majoriteten av kundegruppen som tar kontakt og ønsker seg "bedre lyd" i utgangspunktet faktisk ønsker seg "mer bass". Så er det individuelt hvor mange som faktisk tør å si den setningen høyt. Mer bass trenger ikke være på et nivå som gjør at hermetikk ramler ned fra hyllen på nærbutikken når du glir forbi, med mindre det faktisk er ønsket ditt. Mer bass kan også være mer tilstedeværelse i det dype frekvensområdet, i form av mer fylde, mer varme og en rundere lydsignatur. Uansett hvilket nivå av bass du ønsker deg, så er dette sjelden kost å oppdrive fra bilens eksisterende høyttalerposisjoner. Veldig ofte er det behov for å ettermontere en helt ny bass. Utforming av basskasse, både i antall liter og i bassportens dimensjoner når det er snakk om bassreflekskasser, har alt og si for resultatet. Alt etter ønsket bassmengde kan det være fullt mulig å tilføre mer bass fra bilens originale basskasse, en ny basskasse montert skjult eksempelvis under bagasjeromsgulvet eller ved å ettermontere en synlig basskasse oppe i bagasjerommet.

Bass kommer i alle fasonger og i alle prisklasser. Det ligger vel kanskje litt i navnet vårt, men god bass har vi kontroll på, uansett hvilket nivå det er snakk om. Ta kontakt med oss for å få anbefalt en bassløsning til akkurat deg og din bil.

Høyttaleroppgradering

Sist men ikke minst kommer høyttaleroppgradering. Det kan være fort gjort å glemme av hvor mye et høyttalerbytte faktisk utgjør for det totale lydbilde. I bil med standard stereo er høyttalerne sjeldent særlig påkostet. Selv om originale høyttalere ofte fungerer langt bedre etter å ha fått en bedre spiller eller forsterker til å drive seg, så er det likevel mye å hente på å ettermontere mer påkostede høyttalere med enda bedre egenskaper. Spesielt anbefalt dersom man er opptatt av de små detaljene i lydbildet. Ofte har ny høyttaler en bredere frekvensrespons som gir mer tilstedeværelse i frekvensområder som original høyttaler ikke var like fremtredende i. Ny høyttaler vil ofte gi en fastere og mer presis mellomtone som igjen gir lydbildet en ny dimensjon av dynamikk og musikalitet. Ny diskant er ofte mykere og mer behagelig, samtidig som den er åpnere og gir følelse av mer luft.

Som en kunde en gang sa etter å ha byttet høyttalere: "Det er akkurat som om høyttalerne ikke lenger har astma. Nå henger de med i svingene og har pust, kapasitet og overskudd".

En ny høyttaler er bygget for å tåle mer effekt. Dette medfører ofte at den også er tyngre å drive. Om man forventer at en ny høyttaler skal gi mye mer bass enn den originale, så må man også beregne nok forsterkerkrefter. Samtidig er det lett å glemme at forholdene rundt selve høyttaleren også har innvirkning på resultatet. Volumet og utformingen i bildøren har mye og si for hvordan en høyttaler låter. Noen bildører gir gode forutsetninger for god trøkk og feit bass, andre bildører gir direkte dårlige forutsetninger. Likevel, all ekstra arbeid som dempemateriell, skumringer o.l. vil normalt spille positivt inn for å optimalisere lydresultatet fra dine nye høyttalere.

Valg av høyttalere kan også være en utfordring for mange. Skal høyttalerne drives av en spiller, radio eller forsterker med begrenset forsterkerkrefter, så bør man heller ikke nødvendigvis velge de høyttalerne med høyest watt-oppgivelser, men heller gå for noen i mer fornuftig klasse med høy effektivitet. Er man ute etter å spille grisehøyt så kan SPL-høyttalere være veien å gå, så lenge man da har en god løsning på bass som tar seg av fylden og dybden i lydbildet. Ulike høyttalere fra ulike produsenter har ofte ulike lydsignaturer.

Spør oss gjerne om tips når du skal velge ditt neste høyttalersett. Vi har direkte erfaring med alle bilstereomerkene du finner i nettbutikken og kan lettere forklare deg forskjellene blant alternativene du måtte ha.


VIDEO: Har du ønske om bedre lyd i bilen din? Bruk 10 min av livet ditt på Frode's tanker rundt de ulike formene for lydoppgradering.