Innhold
- Helix M One bassforsterker
- Bass Brothers custom basskasse
- GAS MAX 6,5`` basshøyttaler
- Høynivåadapter med plug&play-kontakt
- Strømkabelsett
Oppgradering
- Forsterker - Ny bassforsterker ettermonteres.
- Høyttalere - Alle originale høyttalere forblir i bilen og drives videre av bilens originale system.
- Basskasse - Ny biltilpasset basskasse ettermonteres og kobles opp mot ny bassforsterker.
- Strømtilførsel - Behov for ekstern strømtilførsel fra batteri.
- Signalkabler - Plug&Play-kabelsett for henting av sub-signal fra kabel til bilens originalsub.
BMW i4 er en bil som fortjener mye skryt. Men akkurat bassmengden i det som skal være oppgradert stereo i Harman Kardon-systemet er heller nitrist. Her kan det på mange måter virke som at BMW aldri hadde stereo i tankene før bilen stod ferdig produsert og fant ut at basskassen ble glemt av. Til overraskelse for mange i4-eiere så viser det seg at basskassen likevel er montert. Den ligger i bilens bagasjeromsbrønn. Montert som om det var det siste man gjorde før bilen trillet ut av produksjonslokalene.
Der man tradisjonelt i BMW finner 1 stk 8`` basshøyttaler under hver stol foran på biler med Harman Kardon originalstereo, så får du bare 1 stk 8`` basshøyttaler i det som må sies å være en rimelig kjip basskasse i bilens bagasjeromsbrønn. Bilens dedikerte booster-forsterker som blant annet driver den originale basskassen har ikke akkurat overflod av krefter. Når basskassen i tillegg er bygget med flere fysiske begrensninger både i form av materialvalg og utforming, så falt det oss naturlig å lage en ny basskasse fra grunnen av. Med kraftigere basshøyttaler inn i bildet stiller det krav til ny, kraftigere forsterker med bedre justeringsmuligheter.
Valget faller enkelt på en av våre favoritt basshøyttalere i 6,5`` klassen. Med det valget gjort må man alltid forberede seg på MANGE skeptiske hoder rundt om. Sett i et markedsføringsperspektiv hadde vi trolig solgt enda flere basspakker som denne om vi valgte en 10`` bass i tilsvarende eller større kassestørrelse. Mentaliteten om at størst er best dominerer fortsatt tankesettet i bilstereoverden. Vi jobber daglig for å motbevise at dette MÅ være tilfellet. Når vi har valgt et fysisk lite basselement til en bilspesifikk pakke, så er det ikke for å være gnien. Det skiller tross alt bare noen får hundrelapper på hakket større basselement. Valget faller derfor ALLTID på den løsningen som vi erfarer låter best. I dette tilfellet er bilens bagasjeromsbrønn det eneste stedet man fortsatt kan få skjult en basskasse 100%. Samtidig erfarer vi at veldig mange bileiere ønsker å kunne lagre ladekabel under dørken også videre. Dette gir oss et svært begrenset volum å bygge ny basskasse på. Et 6,5`` basselement er dermed det som låter desidert best gitt vår egen lydpreferanse. En preferanse vi har erfart stemmer veldig godt overens med majoriteten av kundene våres også.
Lydresultatet skal sies å være alvorlig bra, som vanlig. Riktignok på kasseversjon nummer uendelig. For her måtte vi prøve og feile mange ganger. Heldigvis låter bilens originale Harman Kardon system relativt ryddig og bra i store deler av frekvensregisteret. Spesielt er det bra skyv i midbassene i dørene. Etter at vår egenproduserte basskasse kom inn i bildet har lydbildet også fått seg ordentlig fylde, dybde og trøkk i bunnen av frekvensregisteret. Dette er løsning som innbyr til mye moro når godlåta kommer på radioen, men samtidig har måtehold, rytmikk og musikalitet til å låte pent og presist.
Til å drive herligheten er det benyttet vår mest solgte bassforsterker i denne klassen. Til tross for fysisk kompakt forsterker er det få tilgjengelige steder å montere denne på. Heldigvis er dette en forsterkermodell som tåler å stå montert på selve basskassen, spesielt med tanke på stivheten i kassebygget som skaper minimalt med vibrasjoner. Et separat høynivåadapter er benyttet for å være sikker på at spenningsstyrken i originalstereo aldri skal skape trøbbel for forsterkeren. Samtidig sørger høynivåadapteren for at bilen ikke får feilkode når den originale basskassen monteres ut.
Lyd er en smakssak. Forsterkeren som brukes på basskassen har flere justeringsmuligheter som vi anbefaler at du benytter. Bruk LEVEL til du oppnår ønsket mengde bass. Bruk LPF for å justere delefilteret som bestemmer hvor høyt i frekvens bassen skal jobbe i. Bruk SUBSONIC for å justere hvor lavt i frekvens bassen skal jobbe i. Med såpass kompakt og fysisk liten bass er det anbefalt å dra på ganske rikelig med subsonic filter.
For første gang i livshistorien føler vi også at bilens surround-funksjon i iDrive har noe for seg. Dette kan være veldig individuelt, men vi landet på at surround forble aktivert.
Kort oppsummert. Dette var en montering som virkelig skapte engasjement og god stemning i garasjen. Her får du basskasse som så helt tydelig tilfører alt det man mangler i lydbildet. Om du tror du har hatt god bass i bil med fabrikkoppgradert stereo tidligere, så har du likevel aldri opplevd like mye moro som denne pakken gir deg. Anbefalt!
LINK TIL PRODUKT:
Basskasse og bassforsterker ferdig montert i bilens bagasjeromsbrønn. Fortsatt plass til å plassere ladekabelen ved siden av.
100% skjult løsning så fort man legger ned på gulvet. Fortsatt rikelig mengde bass som trenger frem i bilens kupe.
Basskassens ryddige utseende dersom man velger å montere bassforsterker ved siden av og ikke på selve kassen.
Versjon nummer uendelig av basskassen. Dette er modellen som til slutt trakk vinnerloddet.